Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Vermoeidheiden stress maken afvallen mogelijk moeilijk

Wist je dat vermoeidheid en stress afvallen lastig maken? Aan de ene kant heb je gewoon de energie niet om gezond te eten en te bewegen, terwijl aan de andere kant je hormoonhuishouding en stofwisseling de boel in de war gooien. Ontspannen is dé sleutel tot succes.

Adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat je lichaam continu op scherp staat; je bent hierdoor alert en productief. Deze hormonen houden je in de actieve stand. Je lichaam komt er niet aan toe om je eten goed te verteren en zaken te herstellen. Er wordt alleen ‘snelle energie’ verbruikt uit koolhydraten en eiwitten, want er is geen tijd om rustig vetten af te breken. Daarnaast worden spieren en reservekoolhydraten afgebroken, waardoor je ook minder energiek voelt. Tja en wat doe je dan… Dan heb je eerder de behoefte aan oppeppers als cafeïne en suiker. Zo is het lastig afvallen, zelfs als je heel gedisciplineerd je voeding in de gaten houdt en beweegt.

Ontspannen
Ontspannen is dus de boodschap. Je zult zien dat je daar echt van opknapt. Soms zelfs letterlijk. Als je namelijk langere tijd veel van je lichaam vraagt, dan raken ook andere hormonen uit balans en werken je organen niet goed meer. Dat ervaar je ook in je gewichtsafname; je gaat letterlijk en figuurlijk lekkerder in je vel zitten. Probeer iedere dag een half uurtje echt voor jezelf te nemen. Nee, ga dan niet op je smartphone staren of voor de tv hangen, maar denk bijvoorbeeld aan een wandeling maken, een leuk boek lezen, naar muziek luisteren of spreek af met iemand die je leuk vindt.

Wist je trouwens ook dat meer ontspanning vaak geen kwestie is van andere dingen doen. Het werk in de meeste gevallen juist prima om de dingen te blijven doen die je al deed. Alleen doe je dat nu met meer aandacht, waardoor je er van kunt genieten. Je zorgt dat je de tijdsdruk er vanaf haalt en realiseert je dat je dit echt leuk vindt om te doen.

Tijdswinst
Denk je nu - daar heb ik toch helemaal geen tijd voor – dan heb ik goed nieuws voor je. Als je namelijk toewerkt naar een gezonde levensstijl, dan merk je gaande weg dat je conditie verbetert en dat je meer energie hebt. Daardoor kun je de rest van de dag veel meer doen. Kortom: ontspannen levert niet alleen gewichtsverlies, maar ook tijdswinst op!


Op March 20, 2017


Auteur afbeelding
Over Kathelijn van Dongen

Uit eigen ervaring? Verschillende klanten hebben al eens aan mij gevraagd of ik zelf ook ooit te zwaar ben geweest aangezien ik hun verhalen zo goed herken. Heel trots zeg ik dan inderdaad dat ik bijna 20 kilo ben afgevallen. Dan begint het zoeken naar een foto, iedere keer weer. En ik kan er maar 1 vinden die ik dan durf te laten zien en dat is deze die ik hier bij plaats. ‘Wat knap dat je zoveel bent afgevallen’, is dan de eerste reactie….. Het leuke is, dat na een paar weken, als ze met het ‘Weg Met De Weegschaal’ programma aan de slag zijn gegaan zij zelf ook aan het afvallen zijn en er in gaan geloven dat ook zij 20 kilo (of meer) af kunnen vallen. Gezond, anders gaan eten, bewuste keuzes maken, genieten, bewegen. ‘Hoe blijf je dan op gewicht? Kom je nooit meer aan?’20 kilo zwaarder Dat zijn de vragen die dan gesteld worden. De angst die mensen dan hebben om weer aan te komen als je weer gaat eten zoals je altijd al deed. Tja, ondertussen voel je je met de nieuwe gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd zo fit, energiek en slank dat je niet meer terug valt in je oude eetgewoontes. Dat wil je niet meer. Het is het je vaak niet eens meer waard. Dan heb je alle moeite gedaan om het eraf te krijgen. Wil je dan nog wel iets waarvan je weet dat het niet gezond is voor je lichaam? Ik in ieder geval niet. Natuurlijk neem ik een keer een wijntje, en dan ook iets lekkers bij dat wijntje waar ik meer dan ooit van geniet. En ik eet heus wel eens pannenkoeken en ik ga uit eten maar ik maak bewuste keuzes. Is het mij het waard om dit te eten? Ik eet alleen nog maar achten, negens en tienen. Voor minder doe ik het niet meer. Als ik het niet lekker vind eet ik het niet. Jammer voor degene die zo zijn best heeft gedaan. Het enige moment dat iets lekker is, is als het in je mond is. Als dat niet goed voelt, dan neem ik het niet. En daarbij blijf ik natuurlijk bewegen. Vooral hardlopen daar haal ik veel energie uit. Dat voelt goed. Dit heb ik ooit rustig opgebouwd, nog voordat EVI, runkeeper en al die andere apps er waren. Gewoon van de ene lantaarnpaal naar de andere rennen. Tussen de volgende lantaarnpalen weer wandelen en zo ging ik steeds verder en langer rennen.

Ingediend door Natuurlijk! Bij Kaat

Achter de Kerk 15, Grave