sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Stress en toch afvallen?

Stress, De een valt er van af en de ander komt er juist van aan. Hoogstwaarschijnlijk zorgt stress er voor dat je aankomt omdat je meer gaat snoepen en snacken. Hoe kan het nou eigenlijk dat stress leidt tot meer eten? En hoe kun je stress (en dus eetbuien) voorkomen?

Wat is stress?
Stress is normaal gesproken heel gezond. Het is een natuurlijke reactie die je helpt in bedreigende situaties. Normaal gesproken krijg je er energie van, ben je alert en kun je je beter concentreren. Anders wordt het als je op de lange termijn stress blijft houden (te veel). Dan kan het er juist voor zorgen dat je niet meer normaal kunt functioneren. Je kunt je dan gespannen voelen, jachtig, druk in je hoofd, slecht slapen, hoofdpijn en spierpijn en zelfs hartkloppingen.

Meestal wordt het veroorzaakt door onze eigen prestatiedrang. We willen perse het ideaalbeeld zijn en laten zien dat we alles aankunnen en alles kunnen aanpakken. Ook wat ons gewicht betreft, meestal willen we het ideale beeld.

Wat kun je doen?

Allereerst belangrijk om onderscheid te maken tussen depressief zijn of een beetje stress. Neem rust en bedenk of het werkelijk nodig is je zo druk te maken. Omdat je vaak niet een twee drie van de stress af bent, is het zinvol om andere manieren van snoepen te vinden, die er ook voor zorgen het nare gevoel kwijt te raken. Leer te ontspannen waarbij gezonde voeding en beweging belangrijk zijn.

Eet voldoende fruit, groente, vis etc. Het kost je echt niet veel tijd extra.

Pas op met suikers, deze zijn verslavend en moe makend.

Bewegen ontspant en geeft je als extra voordeel een extra verbranding van je kcal. Denk positief en zoek ontspanning. Ga eruit, je zult merken dat het eten ook dan niet allle aandacht krijgt.

Veel succes!

Op December 8, 2014