sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Afvallen en toch alle voedingstoffen binnenkrijgen

Afvallen en toch alle voedingsstoffen binnenkrijgen, kan dat? Word ik dik van aardappels? Val ik af door veel water te drinken? Val ik af door zoutarm te eten? Lees het hier! Geschreven door gezondheidswetenschapper en voedingsdeskundige Tally Zangy van Nutri-help

Volg geen crashdiëten maar eet tijdelijk 500 calorieën minder dan u nodig heeft. Voor mannen komt dit gemiddeld op 1800 calorieën per dag en voor vrouwen op 1500. Kom daar niet onder en eet zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten uit alle productgroepen (Schijf van Vijf) en gebruik ter ondersteuning een multivitamine. Wanneer u meer dan een kilo per week afvalt eet u te weinig.

Word ik dik van aardappels?

Nee, aardappels zijn caloriearm en bestaan voor 80% uit water, 20% uit koolhydraten (zetmeel) en zijn rijk aan vezels, vitamine C en kalium. Bakken en frituren maakt ze wel calorierijk, evenals vette jus. Koken, stomen en poffen zijn slanke bereidingstechnieken.

Val ik af met een zoutarme voeding?

Nee, zout bevat geen calorieën dus zoutarm eten zorgt er niet voor dat u afvalt. Minder zout eten kan wel gunstig zijn bij een hoge bloeddruk.

Val ik af door veel water te drinken?

Nee, water drinken kan wel het hongergevoel onderdrukken maar u verliest er geen extra calorieën door. Het is wel belangrijk tijdens het afvallen genoeg te drinken omdat de nieren meer afvalstoffen moeten afvoeren. Twee liter per dag bij normale omstandigheden is dan ruim voldoende.

Tips

- Dranken kunnen onnodig calorieën toevoegen aan uw voeding. Beperk u zoveel mogelijk tot water, koffie en (kruiden)thee zonder suiker, ongezoete zuiveldranken en eventueel wat limonade of vers sap.

- Matig alcoholgebruik past prima in een gezond voedingspatroon, maar denk eraan dat een glas wijn of bier ongeveer net zoveel calorieën levert als een groot glas frisdrank.

Op March 26, 2013