sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Kijken naar alle aspecten bij gewichtstoename

De nadruk op gezond leven lijkt op dit moment vooral te liggen op bewegen. De sportscholen springen op allerlei manieren in op het feit dat in Nederland bijna de helft van de mannen en vrouwen overgewicht heeft. Natuurlijk zitten we meer stil dan in de prehistorie. Alleen is het toch nog steeds zo dat het eetpatroon vooral bepaalt wat je weegt. Bewegen en sporten is gezond en moet je vooral doen omdat je het heerlijk vindt. Maar je moet nogal wat sportarbeid verzetten om een broodje kroket te verbranden!

Een leefstijl die bij je past

Een leefstijl kiezen die niet bij je past is gedoemd te mislukken. Wie kiest ervoor om zijn/haar leven lang 500 kcal per dag te mogen eten? En dan hebben we het nog niet over wat je je lijf allemaal tekort doet! Al proberen diverse aanbieders je te overtuigen dat de shake die zij bieden geen enkel tekort veroorzaakt, weet je eigenlijk wel dat dit onzin is. Of dagelijks een half uur te sporten terwijl je het vreselijk vindt? Hoe grappig is het dat we vaak N.B. in de auto springen om een half uurtje in de sporthal op de loopband te hollen? Kleine aanpassingen in jouw manier van leven, kunnen al ervoor zorgen dat jij een voor jou gezond gewicht bereikt. En het is een stuk eenvoudiger vol te houden als het een leefstijl is die bij je past.

Lichamelijke aspecten

Heb jij daarnaast het idee dat te weinig beweging en te veel eten niet alleen de reden is van jouw kilo’s te veel? Is je stofwisseling voor je gevoel erg langzaam? Heb je in het verleden altijd veel gelijnd? Ben je erg dol op brood, koekjes, pasta? Heb je na het eten van jouw broodmaaltijd nog steeds honger en kun je niet stoppen met eten? Niet altijd is alleen te weinig beweging of te veel eten alleen de oorzaak van overgewicht. In ieder geval zijn er lichamelijke aspecten die het verliezen van een aantal kilootjes flink kunnen bemoeilijken!

Emotie-eten

Eten heeft in deze tijd meer functies gekregen dan je in eerste instantie zou vermoeden. Eten is niet alleen maar ‘voeden’, het heeft o.a. een sociale functie gekregen, denk daarbij aan de feestdagen, afscheidsetentjes. Daarnaast kan waar en wat je eet je een bepaalde status verlenen, maar ook troosten. Het koekje van mamma na de valpartij is daar een goed voorbeeld van. Vaak worden emoties ‘weggegeten’ en dan gaat het niet alleen om verdriet, ook blijdschap, eenzaamheid en verveling worden ‘geuit’ door te eten. Soms onbewust, soms bewust. Eten kan je beste vriend zijn, tenminste op de korte termijn, meestal volgt daarna de spijt.

Op January 4, 2013